Müzik Akademisyenlerimize "Sizce, Müzik Egitim Sistemi'nin ve Müzik Kurumlari'nin, bugün yüzyüze kaldigi ve acilen çözülmesi gereken üç temel sorun nedir?" diye sorduk.
Müzik akademisyenlerimize tesekkür ederek, cevaplarini yayimliyoruz.
Prof.Dr.Ugur Türkmen / 18 Mart Çanakkale Üniversitesi, Devlet Konservatuvari
1) ÇEVREDEN EVRENE ILKESININ GÖZ ARDI EDILMESI
2) EGITIM SISTEMIMIZIN GIRDI-SÜREÇ VE ÇIKTILARINA YÖNELIK VERILERIN OLMAMASI
3) SANAT VE BILIM DALLARI EGITIMCILERI ARASINDAKI ILETISIMSIZLIK
Kenan Gökkaya / Izmir Devlet Senfoni Orkestrasi Tuba Sanatçisi
1.Yasal zemin sorunu.(Yani Sistem, sekil, düzen)
2.Prensip sorunu (Ilke ve Yöntem)
3.Organizasyon sorunu (Kendi kendini yönetim)
Sonuç olarak yukaridaki 3 ana sorunu çözdügümüzde müzik alaninda basariya ulasma noktasindaki alt yapi sorunlari nihayete ermis olacaktir. Diye ifade etmek istiyorum.
Saygi ile selamlarimi sunuyorum.
Dr.Ögr.Üyesi Ercan Kilkil / Mugla Sitki Koçman Üniversitesi, GSF Müzik Bölümü
MÜZIK EGITIM SISTEMI
1- Akademik kadro yeterliligi
2- Akademik yükselmede kriterler ( sanat alanlarinda yükselmede alana dair yeterlilik ve donanim en sonlarda bile degil neredeyse)
3- Gerçekle örtüsmeyen ders müfredati ve içerigi
MÜZIK KURUMLARI
1- Ülkemizin müzik egitim sistemine çogunlukla katkida bulunamayan içerik olarak birbirinden fazlasiyla uzak egitim kurumlari
2- Bu kurumlarin hepsinin bir üniversiteye bagli (mahkum) islerligini sürdürmeye çalismalari ( ve bu yapilarin bir bölümünde alandan olmayan yöneticiler; ki bunlar karar vericiler maalesef)
3- Müzik kurumlarinin gerek egitim gerekse icra, birbirlerinden tamamen kopuk olmasi... Kurumlar arasi entegrasyon, isbirligi ve paylasim...
* Müzik egitim kurumlarindan mezun olanlara istihdam da fazlasiyla önemli bir sorun...
* Sanata devletin bakisinin da ivedilikle ele alinmasi gerekli bir konu oldugunu düsünüyorum.
Atilla Çagdas Deger / Hacettepe Üniversitesi, Ankara Devlet Konservatuvari
"Müzik Egitim Sistemi" denilince, "müzik" olmasi "egitsel" olmasi ve "sistemden” söz edebilmek gerekiyor ki bence tam bir karmasa içindeyiz. Kavramlar, ilkeler, kurumlar, yaklasimlarda uzlasmak bile zor. Müzik kurumlari da bu sistemin(!) parçalari olduguna göre bu üç sorunu söyle özetleyebilirim kendimce:
1-Müzik egitim standartlarimiz somut ve belirlenmis degil. (Okulöncesi dönemden, yüksekögretime, amatör müzik egitiminden profesyonel düzeye degin. Müzik egitim sistemimizin açik, erisilebilir standartlara, laf salatasi olmayan somut cümlelere (kazanim/amaç/hedeflere) gereksinimi var.
2-Müzik egitimcisi yetistirmenin standartlari yok. Herkes müzik egitimcisi olabiliyor. Sözünü ettigim sey, Egitim Fakültesi, Konservatuvar, Güzel Sanatlar Fakültesi ayrimi ya da Türk Müzigi-Bati Müzigi gibi yapay ayrismalar degil. Hiçbirinde "egitimci" yetistirme hedeflenmiyor bu kurumlarda. Iyi egitimciler tesadüfen çikiyor. Kimi akademisyenlerin çabalari, sayica çok çok az yöneticinin öngörüsü ile. Ancak standart olmadigi için nüfusumuza oranladigimizda bu konuda da çok basarili oldugumuzu düsünmüyorum. Kurumlarin bir araya gelerek egitimin her alanina iliskin çok genel ama somut standartlari belirlemesi (bunlar da her kurum uzlasabilir diye düsünüyorum) alanlara özel konularda ise alan uzmanlarin belli standartlar konusunda ortaklasabilecegini düsünüyorum. Hiç olmazsa bu standartlari "piyasa"nin degil bizlerin belirlemesi çabasi bile degerli.
3-Basta MEB ve YÖK müzik egitimini bir "sisteme" oturtma bilinç ve istencinde degil. Karar alma, uygulama yaklasim ve yöntemleri çagdisi. Masa basinda oturan degil sahada çalisan, basarili sonuçlar alan müzik ögretmenleri ve akademisyenleri basta olmak üzere, sivil toplum kuruluslarini, ülkedeki her müzik egitim kurumunu dinlemeliler. "Ortak aklin” pesine düsmeden MEB ve YÖK zarar vermekten, sistemi daha da kötülestirmekten baska hiçbir sey yapamaz, yapamiyor da..”
Ilksen Kodal / Istanbul MEM Müzik Ögretmeni, Ögretmenler Akademisi Yöneticisi
1- “Ilkokul hatta anaokulu itibari ile Müzik bransina müzik ögretmeninin girmesi
2- Türk Müzigi GSL’ de edebiyat derslerinin olmasi
3- Bilsem’lerin yayginlastirilmamasi”
Vural Yildirim / Müzikolog / Haliç Üniversitesi, Konservatuvar
1/ “Nitelikli Kadro Eksikligi
2/ Nitelikli Müfredat Eksikligi
3/ Alaninda uzman, liyakatli ve basarili çalismalar yapanlarin görmezden gelinmesi.”
Prof. Dr. Süleyman Tarman /Nigde Ömer Halisdemir Ün. Egitim Fak. GSE Böl.
Müzik dersine ilkokul 1. siniftan itibaren müzik ögretmeni
girmelidir. (Biliyorsunuz müzik ögretmenleri 5. siniftan itibaren müzik
dersine giriyor ve ilk 4 sene sinif ögretmeni yürütüyor bu dersi). Sinif
ögretmenlerine müzik ögretiyorum 2 dönemdir. Tam bir facia, felaket...
Onlarla bu is yürümez. 4 yil bosa gidiyor...
Egitim fakültelerine ögrenci aliminda brans fark etmeksizin basvuracak
ögrencilerin ÖSS siralamasinda ilk 800.000 içine girmesi gerekiyor. Son
3 senedir Egitim Fak. müzik bölümüne çok az ögrenci geliyor 800.000 içine
giremedikleri için. Bize gelecekler mecburen konservatuvarlara ya da
GSF'ye gidiyorlar sonra issiz mezunlar oluyorlar... Bunun çözülmesi
gerek...”
Egitim-Kültür-Sanat alani gelismeleri takip için @drgoktanay